Nadzvukové obtékání základních těles

Nejčastěji používanými náběžnými tělesy u nadzvukových letadel jsou klín (náběžné hrany křídel, ocasních ploch a vstupů do motorů) a kužel (příďová část trupu).

Klín by rovněž bylo možno použít pro konstrukci příďové části trupu, ale z aerodynamického hlediska by nevycházel tak dobře jako kužel, jelikož rychlost potřebná k přimknutí čelní rázové vlny k náběžné hraně je při dodržení stejného polovičního úhlu klinu/kužele β u klínu mnohem vyšší, než u kužele.

Srovnávací tabulka:

Nadzvukové obtékání klínu:

Při čistě nadzvukovém obtékání klínu se proudnice lámou na čelní šikmé rázové vlně a za rázovou vlnou proudí rovnoběžně s povrchem klínu. Tlak a rychlost proudění jsou po celém proudovém poli mezi klínem a čelní rázovou vlnou rovnoměrně rozloženy.

Čárkovaná čára v obrázku znázorňuje ustálené sekundární rázové vlnky vznikající od drobných nerovností na povrchu tělesa.

Nadzvukové obtékání kužele:

Při čistě nadzvukovém obtékání kužele se proudnice před čelní rázovou vlnou pohybují rovnoběžně, na ní se lámou a za ní probíhají v zakřivených drahách. Tlak a rychlost proudění v proudovém poli mezi čelní vlnou a kuželem jsou (na rozdíl od klínu) rozloženy nerovnoměrně. 

Čárkované čáry v obrázku opět znázorňují průběh ustálených sekundárních rázových vlnek vznikajících od drobných nerovností na povrchu tělesa.  

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky