Nadzvukové obtékání základních těles
Nejčastěji používanými náběžnými tělesy u nadzvukových letadel jsou klín (náběžné hrany křídel, ocasních ploch a vstupů do motorů) a kužel (příďová část trupu).
Klín
by rovněž bylo možno použít pro konstrukci příďové části trupu, ale z aerodynamického
hlediska by nevycházel tak dobře jako kužel, jelikož rychlost potřebná
k přimknutí čelní rázové vlny k náběžné hraně je při dodržení
stejného polovičního úhlu klinu/kužele β u klínu mnohem vyšší, než u kužele.
Srovnávací tabulka:
Nadzvukové obtékání klínu:
Při čistě nadzvukovém obtékání klínu se proudnice lámou na čelní šikmé rázové vlně a za rázovou vlnou proudí rovnoběžně s povrchem klínu. Tlak a rychlost proudění jsou po celém proudovém poli mezi klínem a čelní rázovou vlnou rovnoměrně rozloženy.
Čárkovaná čára v obrázku znázorňuje ustálené sekundární rázové vlnky vznikající od drobných nerovností na povrchu tělesa.Nadzvukové obtékání kužele:
Při čistě nadzvukovém obtékání kužele se proudnice před čelní rázovou vlnou pohybují rovnoběžně, na ní se lámou a za ní probíhají v zakřivených drahách. Tlak a rychlost proudění v proudovém poli mezi čelní vlnou a kuželem jsou (na rozdíl od klínu) rozloženy nerovnoměrně.
Čárkované čáry v obrázku opět znázorňují průběh ustálených sekundárních rázových vlnek vznikajících od drobných nerovností na povrchu tělesa.